22 Mayıs 2013 Çarşamba

#VeloSlow Nedir, Ne Değildir?






#VeloSlow Nedir, Ne Değildir?


Yaklaşık 7-8 yıldır bisiklete biniyorum. Çeşitli genetik, gastronomik, nikotinsel ve tembelsi nedenlerden dolayı kondisyonum hep kötü oldu. Ara ara forma girerim ama çoğunlukla uzağında kalırım. Bu nedenle gruplarla binmeye hep soğuk baktım. 10km sonra geride kalacağıma baştan yalnız olmayı tercih ettim. Hırslı değilim, bir antrenman programı takip etmiyorum. Nabzım ve laktat eşiğim neye izin veriyorsa o kadar gidebiliyorum. Düz yolda, rüzgarsız bir havada hızım 25-27 km/h oluyor. Karşıdan rüzgar varsa 20-22km/h, arkadan geliyorsa 32-35km/h. Yokuşun uzunluğuna ve dikliğine göre  saatte 6 km/h'ye düştüğüm bile oluyor. Ama trafik ışığı, odur budur derken eve döndüğümde ortalamam hep 23-24 km/h çıkıyor.  Ben yavaş bir bisikletliyim işte...  

Son zamanlarda başka insanlarla da bisiklete binmekten zevk aldığımı farkettim. Sohbet etmek, bir grubun parçası olmak, o grubun gerisinde kalmamaya çalışmak, yada önünde olmak güzel. Grupla binmek hem motive ediyor, hem beceriyi geliştiriyor. 

Ancak "grup" derken, hep beraber, ayrılmadan kopmadan, hızlının yavaşa yardım ettiği, beraberce bitirilen, herkesin üç aşağı beş yukarı aynı derecede yorulduğu bir gruptan bahsediyorum. Ütopik mi? Bilmem, ama imkansız değil. Çok hırslı, çok rekabetçi, çok formda veya çok bencil  olmayan herkesin beraber bisiklete binebileceğine inanıyorum. #VeloSlow'u bu nedenle düşündüm. 

Aşağıda kendimce grubun ilkelerini* yazdım. Bunlar değişebilir ve eklemeler yapılabilir. Kervan yolda düzülür. Yazının sonundaki "Yorum Gönder" kısmına görüş ve önerilerinizi yazmanızı rica ederim.  

Teşekkürler,
@sarpergunsal






  • Asfaltta binen, ciddi ve alçakgönüllü bir bisiklet grubudur.
  • Herhangi bir nedenden dolayı bisiklete hızlı bin(e)meyenler içindir.
  • #VeloSlow'un "slow"u değil "velo"su vurgulanır. Laylaylom binen bir grup değildir.
  • Amaç spor yapmak, bisiklet becerisini geliştirmek, grup halinde binmektir.
  • Yarış değildir ama çiçek, böcek binişi de değildir. Zırt pırt durulmaz!
  • Düz yolda ve rüzgarsız havada 25 km/h ortalama hızla gidilir.
  • Yola ikili sıralar halinde yerleşilir, grup yolda bir şeritten fazla yer işgal etmemeye çalışır. 
  • Sert yokuşlar ve deli inişlerden kaçınır. 
  • Yokuşta geride kalan inişte makul süre beklenir.
  • Daha hızlı ve güçlü olan sporcu arkasına yavaş olanı alır.
  • Hafta içi akşam, hafta sonu sabah erkenden buluşur. Tur en az 2 saat sürer.
  • Haftada en az 2 kez düzenlenir.
  • Geç kalan beklenmez, tur zamanında başlar.
  • Kask kullanmak zorunludur.
  • Yol bisikleti kullanmak zorunlu değildir.
  • Tura yedek iç lastik ve pompa ile gelinir. Kör kuyularda merdivensiz kalınmaz.
  • İsteyen istediği kadar biner, ayrılırken haber verir.
  • Hiyerarşi yoktur, grup ilkelerine uymak esastır.
  • Rekabet etmeden "peloton"u yaşamak isteyenler içindir.
  • Peloton "Patron"suz olmayacağından her turda farklı biri "Boss" olur. 
  • "Boss"un işi gruba çobanlık yapmaktır.
  • Grubun önü yoldaki engel ve tehlikeleri ses/işaretle arkaya bildirir. 
  • Yorulan önde çalışmak zorunda değildir. Ona kimse bozuk atmaz ama tur sonunda herkesin mabadından ter damlaması beklenir.
  • Herkes yorulmuşsa ortalama sürat düşürülür. 
  • Grup paylaşımcı ve sohbetçidir.
  • Cinsiyet, din, dil, ırk, milliyet ayırımcılığı yapılmaz. Grup herkese açıktır.
  • Grup üyeleri ukalalıktan ve böbürlenme vesilesi yaratacak hareketlerden kaçınır.
  • Ego şişirmek için değil, kalori yakmak ve paylaşımı artırmak içindir. 
  • #VeloSlow Müdüriyeti kimsenin sorumluluğunu, hamiliğini üstlenmez.
  • Twitter'da @VeloSlow ve #VeloSlow hashtag'i ile, facebook'da Veloslow sayfasından iletişim kurar. 


#VeloSlow





*Genel Plan ve Prensipler Dairesi tarafından hazırlanmıştır.





46 yorum:

  1. sarper bey,
    tam aklımdan değil de gönlümden geçenleri yazmışsınız ben de haftasonları sabah çok erkenden yola düşüyorum, eğer şehir içinde bir route hazırlamadıysam anadolu yakasının en önemli klasiği ( "mangal-yolu klasiği" )kalamış&bostancı-pendik yaparım, fakat solo işi çok uzadımı evden yapılan muhalefet sert oluyor, eğer hanımla çıkarsam bu defa veloslow velo-too-slow oluyor, herneyse veloslow'a getirdiğiniz tanımlamalara tam destek veriyorum umarım bu iş tutar elinize sağlık nejdet

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Nejdet Bey, aklımın bir yerinde hep dönüyordu bu fikir ama bugün sizinle yazışırken aydınlandım. İlham perim siz oluyorsunuz bu durumda. Bu utanç size yeter :))

      Sil
    2. olsun ... ilham perisi olduktan sonra utanmaya razıyım, gelir geçer :)

      Sil
  2. Gruba katılmaya...Biçilen tüm rollere razı, egomu sindirmeye ve kalorilerimi yakmaya hazırım.

    YanıtlaSil
  3. - Çocukluğunda herkesin hayalini süsleyen bisiklet sevgisini geç de olsa aşılamak içindir.
    - Gün/hafta içinde depolanan iş stresini atmak içindir.

    YanıtlaSil
  4. Biz Avrupa yakalılar için yol bisikleti büyük sorun. Yine çoğunluk Anadolu yakalı katılımcılar olacağı için VeloSlow da Anadolu yakası organizasyonu olacaktır. Anadolu yakasına bisikletle geçmek ve dönmek oldukça zor.

    Eğer Anadolu yakasında birden fazla yol bisikletine sahip, VeloSlow günlerinde fazla bisiklet(ler)ini kiramalaya sıcak bakan, 1.85 boylarında (bisikletin ayarlarını değiştirmemek adına) bir bisikletsever bulubilirsem ben de tüm VeloSlow etkinliklerine katılırım.

    Bir de, herhangi bir yarış ya da rekabet olmayacak olsa da siyah, kırmızı, mavi gibi sembolik takımlar oluşturarak peloton içindeki takım koordinasyonu deneyimi yaşamak güzel olabilir.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hem Avrupa hem Anadolu tarafında düzenlemek lazım bence... Ben Boğaz'da da binmek isterdim. Ama saat erken olmalı. 7:30, 8:00 en geç...

      Sil
    2. Kaç kişi katılacağına bağlı biraz da bu takımlaşma işi. Ben 10 kişiden fazla beklemiyorum :)

      Sil
    3. Avrupa yakasında saat çok erken olsa da uzun, düz, circuitsuz etap oluşturmak çok zor. Yarımada (sur) etrafı en elverişli yol. Yaklaşık 19 Km. Eğer sıkıcı bulanlar olmazsa 3 tur atılabilir. Tabii Ayvansaray ile Yedikule arasındaki kısım hafif iniş çıkışlar içeriyor. Benim için zevkli olsa da tamamen düz olması istenirse sorun yaratabilir.

      Sil
    4. Üçer dörder kişilik de olsa sembolik takımlar şu açıdan da avantaj sağlayabilir; birisi sorun yaşadığında herkesin durması yerine sadece o kişinin takımı durur, diğerleri düşük tempoda devam eder, bir süre sonra herkes tekrar bir araya gelebilir.

      Sil
  5. "Teknik arıza yaşayanı peloton beklemez" kuralı da eklenebilir. Kalabalık sürüşlerin en büyük sıkıntısı bu bence birinin lastiği patlaynca 15 kişinin birden durması.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Maalesef haklısınız. Zor bir durum. Sanırım size katılıyorum ama daha 10 gün var konuşup karar vermek için...

      Sil
    2. a) Etap içinde Bekleme noktaları belirlenir.Mekanik sorun yaşayan yanında mutlaka en az bir kişi ile bırakılır.Ana grup tempoyu bozmadan devam eder.Bekleme noktasında Grupetto, ana gruba yetişir...
      b) Mekanik yada benzer sorun yaşayan kişi , en az bir kişi ile bırakılır.Ana grup herhangi bir noktada bekleme yapmaz ama hafif tempo düşürerek sürüşüne devam eder.Sorun giderildikten sonra, grupetto çalışarak ana gruba yetişir.

      c) Sorun yaşayan vurularak acı çekmesi engellenir. :)

      Sil
  6. Selamlar ,

    Uskudar'da oturuyorum. Bogaz'da BJK- Sarıyer arasıda sabah erken saatlerde çok keyifli olabilir. Diğer tarafta Caddebostan-Kartal-Pendık'te profıle harıka uyar. Aklmdaki herseyi sarper abi sağolsun özetlemiş. Buyuk zevk ıle katılmak ısterım...

    YanıtlaSil
  7. Sariyer tarafinda ozellikle hafta ici aksamlari yalniz dolasmak istemiyordum. Bu harika bir firsat. Yasim geregi ortalama 30uzerini zaten yapmiyorum. Bu ekip bana bicilmis kaftan. Nereye olursa gelirim. Avriupa Anadolu farketmez.

    YanıtlaSil
  8. hayran oldum bu oluşuma. ben izmit'teyim kalkıp burdan gelicem nerdeyse haftasonu olanına yani. çok istediğim şeylerden biri bu :(

    YanıtlaSil
  9. Sevgili Sarper Günsal,

    Ön yazıda beni anlatmışsınız...Yaklaşık 9 yıldır bisiklete biniyorum. Yıllar içinde pek çok kişi ile bisiklete bindim ve zaman içinde 8 kişilik bir çekirdek kadro oluştu. Adını da şimdi siz koymuş oldunuz... Grubumuzda Velo Slow ilkelerini kullanıyormuşuz.

    Bu tarz bir bisiklet paylaşımı, bizleri hayatın diğer kısımlarında da çok yakın dostlara dönüştürdü. Bisiklet dışında da çok güzel vakit geçiriyoruz.

    Dolayısıyla, Yaşasın Velo Slow!

    Selamlar
    Mutlu Tunç

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mutlu Bey,

      Zaten ben yeni bir fikir bulduğumu iddia edecek kadar delirmedim. Bu veya benzer prensipler yıllardır uygulanıyor gruplar içinde. Önem verdiğim grubun bozulmaması, çok hızlanmaması ve çok da yavaşlamaması. Grubun laktat eşiğinin hemen altında sürmek :)

      Sil
  10. süper. Tam destek! Tecrübe kazanmış insanlarla bisiklete binmek, bisiklet kültürünü geliştirmek için mükemmel bir ortam olabilir. Hele birde turdan sonra 2 çift sohbetler yapılacak ise mükemmel olur.

    Kaan ERYÜREK

    YanıtlaSil
  11. Harika bir oluşum ama ben Bodrum'dan ancak gönülden katılabilirim ,ama buradaki arkadaşlarla benzer oluşum yapabiliriz umarım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merkezden yönetilen ülkemizde adem-i merkeziyetçi bir yapı düşünmüştüm zaten. Her şehirde yapılabilir.

      Bu zaten daha önce yapılmamış bir şey değil. Grupla binen birçok insan var. Ben sadece grubun dağılmamasını, güçlünün formsuz olana yardım etmesini, beraber başlayıp beraber bitirmeyi önemsiyorum.

      Sil
  12. ey sarper günsal, twitter'ı olmayanlar ne yapsın nasıl irtibata geçsin.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. facebook şeysi açtık efendim... Ben facebook'a üye değilim ama Spor Locası CEO'su Sayın @alparsla şimdilik bu görevi de uhdesinde bulunduruyor...

      Sil
  13. İstinye'de oturuyorum. Sarıyer-Bebek arası pedal çevirirken yalnız olmanın verdiği haletiruhiye kadar kötü bir şey yok. Anadolu yakası bir hayli uzak olsa da gelmek için gereken özeni ve özveriyi göstermeye çalışacağım.

    Bir de günü, saati belli olmayan bir işim var, umarım müsade eder. Etmese de takipte olacağım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben mümkünse İstanbul'un her yerinde binmek istiyorum. Şimdilik 2 parkur var kafamda (yokuş olmadığı için):

      1. K.toprak - Pendik/Tuzla - K.toprak
      2. Karaköy - Sarıyer - Karaköy

      Parkur önerilerini bekliyoruz...

      Sil
    2. Karaköy - Sarıyer - Karaköy parkuru trafik açısından pek elverişli olmuyor. Özellikle 25km/s hızındaki bir grup için epey zorlu olabilir.

      Sil
    3. 2 nolu seçenek gözüme bir hoş göründü Sarper abi :)

      Buna ek olarak;

      1- Beykoz - Anadolu Hisarı - Üsküdar
      2- Sarıyer - Zekeriyaköy - Sarıyer (8/10 km/h ile Tırmanış heyecanı yaşamak istiyorum derseniz)

      Etap olarak başka seçenekler de aklıma geliyor ama oturduğum yer itibariyle birçok kişiye uymayabilir, hatta uymaz :) bunlar iyi görünüyor.

      Sil
  14. başlangıçta kızıltoprak-pendik parkuru ekibin ve taşların yerine oturmasını, manifesto maddelerinin test edilmesini sağlar, sonra durum değerlendirmesi yapılarak yeni kararlar alınabilir, parkur seçimi için acele edilmesin çünki evden çıkıp eve dönerek yapabileceğimiz parkur sayısı oldukça az ve trafik belası var ...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Katılıyorum. Bir deneme binişi olacak ilk sefer. Umarım çok kalabalık olmaz. Dilerim de olur. Öyle tuhaf bir durum :)

      Sil
  15. Bisiklet bahane, harika insanlarla tanışmak yeter bana :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. -Arkadaşı merkeze alalım.
      -Emredersiniz amirim!

      Bisiklet bahane olur mu hiç? ;-)

      Sil
  16. Herbirine katılıyorum. Ellerinize sağlık. Anadolu yakası versiyonlarına seve seve katılırım. Naçizane önerim: daha da erken çıkılmalı. Havalar ısınıyor, güneş 5:40'ta doğmaya başladı. Bence günün ilk ışığı ile başlanmalı. Veloslow organizasyonları başlangıç saati 8:00'i bulacak ise de, gönül desteğim devam eder, ancak daha erken çıkıp yalnız kurt olmayı tercih ederim sanırım. Sevgiler.

    YanıtlaSil
  17. Son durum nedir? Tarih ve rota belli mi?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet. Burada görebilirsiniz:

      https://www.facebook.com/events/469892233090731/

      Sil
  18. İşim gereği 4 yıldır Samsun'da yaşayan bir Kuzguncukluyum. VeloSlow'u ve yorumları okudukça rotaları önerileri gördükçe çatır çatır çatlıyorum.. Dilerim herşey yolunda gider ve VeloSlow devam eder.. Böylece Temmuzun ilk haftası İstanbula gelirken bisikletimi de getirir bir tanesine katılabilirim.. Amin.

    YanıtlaSil
  19. "Grubun önü yoldaki engel ve tehlikeleri ses/işaretle arkaya bildirir."

    Bu bahsi geçen uyarı işaretlerini gösteren bir tablo varsa, yazınıza ekleyebilir misiniz?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Grupla biniş için:
      * http://www.bilgisitesi.net/grup-icinde-bisiklet-surus-teknikleri.html

      * http://www.mtbtr.com/gezi_yayin/yayin.asp?kayitno=1393

      Sil
  20. Avrupa yakasında sizi dört gözle bekliyorum, hoş benimki biraz Trakya yakası kalıyor ama ne yapalım.Avcılar da oturuyorum. Twitter den Sarper Günsal ı ordan da veloslow u buldum.Biraz dolambaçlı bir yol oldu ama tek başına bu taraflarda bisiklet kullanmaktan sıkılanlar için iyi bir yol. İleriki zamanlarda bu taraflarda da görüşmek üzere...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. İlker Bey benim iş yerim B.düzü'nde. Avcılar bana sıkıntı değil ama çoğunluğa biraz uzak kalıyor gerçekten :))

      Sil
  21. Merhaba herhangi bir yaş sınırlamanız varmı ?

    YanıtlaSil
  22. SAKARYA BİSİKLET SEVENLER GURUBU olarak böyle
    bir dilek,temenni,bilgi dolu bir paylaşımda bulunduğunuz için çok tşkkr ederiz...her kelimesini beğendik ve uygulamak için çabalayacağız...tekrar tşkkrlr...

    YanıtlaSil
  23. Merhabalar,

    Bu grup halen faal mi?

    YanıtlaSil